Zomervakantie!!!

De eerste week van de zomervakantie zit er alweer op. De kinderen zijn waarschijnlijk al gewend aan het nieuwe ritme. Ook het slaap-waakritme is in de vakantie vaak anders. Niet alle kinderen kunnen daar goed tegen en hebben daardoor overdag een korter lontje, hetgeen de sfeer in huis niet ten goede komt. Dat is jammer. Het is dan toch handiger om het ‘schoolritme’ aan te houden. Dit geldt ook voor kinderen die al met slaapproblemen kampen. Houdt de dagindeling verder voorspelbaar.

En dan gaan we op vakantie! Wanneer je een lange rit voor de boeg hebt, zorg dan voor voldoende afwisseling in de auto. Dit is in het bijzonder zeer welkom bij kinderen die niet zo goed stil kunnen zitten.

Tips voor onderweg

  • Simpele spelletjes; spinner, klapspelletjes, touwspelletjes, spellen in reiseditie en autobingo.
  • Kleine doosjes met speelgoedjes; lego, diertjes, playmobil.
  • Lees-, kijk- of vakantiespeelboeken.
  • Luister-cd is handig wanneer je kind snel autoziek is bij spelen of lezen.
  • Niet meer weg te denken zijn alle beeldschermpjes.
  • Zorg dat je een bal bij de hand hebt om in de pauzes lekker te bewegen, energie kwijt te raken en de benen strekken.

Eenmaal aangekomen op de plaats van bestemming is het tijd voor ‘niets doen, alles mag’. Lekker spelen, zwemmen enzovoort….. en dan toch vervelen kinderen zich nog wel eens. Dit is normaal en na een tijdje verzinnen ze zelf wel weer iets nieuws.

Beweegtips tijdens de vakantie

  • Bewaar de ijscostokjes en schrijf er activiteiten/spelletjes op. Eventueel kan je kind deze nog versieren. Verzamel ze in een bakje en bij een ‘verveelmoment’ kan dit bakje tevoorschijn komen.
  • Zet een parcours uit op de camping, het strand of in de bergen. Denk aan onderdelen als evenwicht bewaren, springen, hinkelen en mikken. Stimuleer zo de motorische ontwikkeling en het balans. Misschien willen er meerdere kinderen meedoen en ontmoet je kind vakantievriendjes.
  • Zwemmen of visjes vangen en loslaten! Dit blijft bij de meeste kinderen toch favoriet.
  • Het steentjes gooien en ‘over het water stuiteren’ blijft ook voor jong en oud een leuke bezigheid. Net als badminton behoort tafeltennis tot de vakantiespelletjes. Tevens is dit goed voor de balvaardigheid.
  • Schrijven of tekenen in het zand kan vrijwel overal en is goed voor de fijne motoriek, met stokjes, steentjes, schelpen en vingers.
  • Rustig op de buik liggen, bijvoorbeeld een boekje lezen of kijken. Na druk spelen zorgt dit voor rust, het dempt prikkels. Daarnaast is de ademhaling rustiger in buiklig en ervaart je kind een ontspannen gevoel.

Zorg bij de dagbesteding voor een balans tussen ontspanning en uitdaging. Bouw rustmomenten in om het ’s avonds langer vol te houden. Siësta, met voorkeur voor 15.00 uur, is hier een voorbeeld van.

Laatste tip

  • Laat je kind tijdens de vakantie een mooie steen uitzoeken op een plek waar je kind zich fijn voelt. De steen kan nog gepersonaliseerd worden door je kind deze te laten versieren. Je kunt deze door het jaar heen inzetten wanneer je kind zich niet zo fijn voelt, het moeilijk heeft op school of niet goed kan slapen. Laat je kind, als ontspanningsoefening, rustig ademen terwijl hij/zij de steen vast heeft. In gedachte kan je kind weer terug gaan naar de fijne plek op vakantie en zich zo ontspannen.

Geniet van het samenzijn (quality time) en stimuleer ondertussen spelenderwijs de motorische ontwikkeling.

Fijne vakantie!

P.S. Blijft je kind, ook na oefenen, moeite houden met motorische vaardigheden? Valt de houding, het beweegpatroon of slaappatroon op? Neem dan na de vakantie eens contact met ons op om vrijblijvend advies en de mogelijkheden van oefentherapie bij Statera in beweging te bespreken, via 06-51954697 of info@statera-in-beweging.nl.

2018-03-03T10:45:32+00:00juli 26th, 2017|Categories: Algemeen|