Vandaag staan we wereldwijd stil bij het slapen. Steeds meer kinderen, namelijk zo’n 30%, hebben slaapproblemen. Ik geef vandaag antwoord op 3 veel gestelde vragen met betrekking tot slaap.

 

1 Hoe belangrijk is slaap eigenlijk?

Slaapproblemen kunnen in verschillende vormen voorkomen, zoals in- en doorslaapproblemen, te vroeg wakker zijn of een combinatie hiervan. Wanneer een kind ’s nachts regelmatig wakker is, heeft een ouder ook vaak daardoor een slaapprobleem.

Bij slaapproblemen kunnen vermoeidheid overdag, prikkelbaarheid, lichamelijke klachten als hoofdpijn of nekklachten, concentratieproblemen en overgewicht ontstaan.

Een gezonde nachtrust is naast een evenwichtige voeding en regelmatige lichaamsbeweging één van de drie pijlers van een goede gezondheid. Er is dan minder kans op obesitas en chronische ziekten op latere leeftijd. Slaap is eigenlijk een basisbehoefte, net als eten en drinken.

Tip: Beweeg overdag voldoende en neem ‘s avonds de rust om de slaap te kunnen pakken.

 

2 Wat bepaald een goede kwaliteit van slaap?

Een goede kwaliteit van slapen is belangrijk voor herstel, leren en groeien. Dit gebeurt vooral in de diepe slaap. Door het veelvuldig of tot laat gebruik van beeldschermen wordt het komen tot een diepe slaap steeds lastiger. Dit heeft dan ook op korte en lange termijn gevolgen voor de ontwikkeling van een kind.

De kwaliteit van slaap wordt bepaald door:

  • De lengte van de slaap ofwel de duur. Dit moet voldoende zijn om de volgende dag uitgerust en alert te blijven.
  • De continuïteit van slapen. Het slapen zonder onderbrekingen.
  • De diepte van slaap. Tijdens de diepe slaap herstelt het lichaam (fysiek en/of mentaal).

Tip: Beperk de tijd voor een beeldscherm om voldoende slaapduur met diepe slaap zonder onderbrekingen te pakken.

 

3 Wat is de invloed van veelvuldig gebruik van beeldschermen?

Het blauwe licht van beeldschermen schijnt in de ogen en wordt opgevangen en doorgestuurd naar het gedeelte in de hersenen die de ‘biologische klok’ bepaalt. De aanmaak van Melatonine wordt hierop afgestemd. Bij registratie van veel blauw licht wordt de aanmaak van Melatonine onderdrukt. Het lichaam staat dan in de ‘dagstand’ en de slaap is nog niet te pakken. Daarnaast wordt de tijd snel vergeten met het gevolg dat kinderen tot laat, soms tot midden in de nacht, doorgaan. Wanneer de kinderen toch ‘s morgens op tijd moeten opstaan wordt een slaaptekort opgebouwd met alle gevolgen van dien, zoals hierboven besproken.

Tip: Zet een smartphone en andere beeldschermen 2 uur voor het slapen uit en zorg dat ze uit de slaapkamer blijven. Dit om de natuurlijk aanmaak van melatonine te bevorderen.

 

Bekijk ook het filmpje dat door het jeugdjournaal is uitgebracht.

http://jeugdjournaal.nl/artikel/2154293-meer-kinderen-hebben-slaapproblemen.html

 

Heb je zelf slaapproblemen en wil je graag weer grip op slaap krijgen?

Neem dan vrijblijvend contact met me op.